Logo400-2

رسانه اطلاع‌رسانی و شبکه کارآفرینی اقتصاد مردمی

نقش سازمان تامین اجتماعی در افزایش امید به زندگی

نقش سازمان تامین اجتماعی در افزایش امید به زندگی

همانطور که میدانید اطمینان خاطر از آینده یکی از مهمترین دغدغه های انسان در زندگی مدرن امروزی است. ما در طول زندگی به شیوه های گوناگون برای اداره خود و خانواده تصمیم می گیریم. رسیدگی به نیاز های اولیه و رفع آنها قطعا مهمترین عامل اصلی فعالیت های روز مره افراد بالغ در جامعه است. پدرها در نوک پیکان فعالیت‌های شغلی و مادران در خانه رهبری را بر عهده دارند. البته در عصر حاضر این نقش ها از ارزش ذاتی و توانایی هیچ کدام از آنها در پذیرش نقش متقابل نمی کاهد . در بسیاری از خانواده ها مردان و زنان دوشادوش هم کار و زندگی را اداره می کنند.

نگرانی از دوران پیری و کهنسالی یکی از بزرگترین دغدغه هایی است که همواره انسان امیدوار به آینده را دچار شک و تردید می نماید. یکی از مهمترین سازمان‌هایی که برای پشتیبانی از سالها زحمت و تلاش افراد در جامعه شکل گرفته و از آنها در دوران پیری محافظت می کند، سازمان تامین اجتماعى است. این سازمان در کشور ما بیش از ۵۳ درصد از افراد را تحت پوشش خدمات درمانی و بازنشستگی قرار داده است.

از آنجایی که تامین آتیه ای مطمئن برای آحاد جامعه یکی از مهمترین سیاست های حاکمیتی است، این سازمان به عنوان بزرگترین و مهمترین نهاد بیمه ای کشور با توجه به نیازهای جامعه و نظرات وکلای مردم در مجلس نمایندگان قوانین مخصوص به خود را نیز دارد.

به طو  مختصر به تعریف این سازمان و برخی آمار های آن می پردازیم .

سازمان تامین اجتماعی‌ به منظور ایجاد رفاه و حمایت از حقوق کلیه کارکنان کارخانه ها، ادارات و سازمان ها و دیگر محیط های کاری به وجود آمد. بیمه تامین اجتماعی بیشتر برای دهک های متوسط و پایین در نظر گرفته می شود . بیمه تامین اجتماعی کمک زیادی در تامین برخی نیازهای اولیه افراد می کند. در حال حاظر، طبق قانون کار بیمه تامین اجتماعی و بیمه نامه برای تمام افراد شاغل، اجباری است . می توان گفت سازمان تامین اجتماعی، مهمترین رکن صنعت بیمه در کشور است.

طبق مقررات ماده ۷۶ قانون سازمان تامین اجتماعی مستمری بگیران مرد، با ۶۰ سال سن و ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه، ۵۰ سال سن و ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه و نیز ۳۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه (بدون شرط سنی) می توانند از سازمان تامین اجتماعی درخواست بازنشستگی کنند.

زنان بیمه شده نیز با ۳۰ سال سابقه و پرداخت (۳۰سال) حق بیمه و ۴۵ سال سن می توانند از این قانون استفاده کنند. ۴۲ سال سن و ۲۰ سال سابقه اشتغال و پرداخت حق بیمه هم برای《زنان کارگر مشمول قانون کار 》 لحاظ شده است .

مدارک لازم برای ارائه درخواست بازنشستگی چیست؟

مستمری بگیران این سازمان برای درخواست بازنشستگی هم باید مشخصات هویتی از جمله اصل شناسنامه و کارت ملی به همراه تصاویر مربوطه و اصل دفترچه بیمه را به سازمان تامین اجتماعی ارائه کنند.

در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی ۴۵ میلیون و ۶۳ هزار و دویست و هشتاد و سه نفر از جمعیت کل کشور را تحت پوشش حمایت‌های بیمه‌ای و درمانی قرار داده است. اصلی ترین سازمان بیمه‌گر اجتماعی در ایران که مطابق با آخرین آمارها ۴ میلیون و ۷۶ هزار و ۷۰۰ نفر را به عنوان مستمری بگیر اصلی و ۳ میلیون و ۱۲۳ هزارو ۷۴۹ نفر را در قالب مستمری بگیر تبعی تحت حمایت قرار داده و در مجموع ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار و ۴۴۹ نفر به عنوان مستمری بگیر جزو خانواده بزرگ تامین اجتماعی محسوب می شوند

نظر خود را به اشتراک بگذارید

بالا

منوی کاربری:

کلید مورد نظر خود را انتخاب کنید

نماینده بیمه هستید؟

برای سفارش از سایت ابتدا باید عضو شده باشید