Logo400-2

رسانه اطلاع‌رسانی و شبکه کارآفرینی اقتصاد مردمی

آیا تمام خودروهای نامتعارف خودروی لوکس هستند

آیا تمام خودروهای نامتعارف خودروی لوکس هستند

مطابق با قانون جدید بیمه شخص ثالث، خودروی نامتعارف خودرویی است که قیمت آن بیشتر از ۵۰ درصد دیه کامل مرد مسلمان در ماه حرام در آن سال باشد و خودرویی که قیمت آن کمتر از این حد باشد، متعارف تلقی می شود.

تا قبل از سال ۱۳۹۵ پرداخت خسارت در تصادفات خودروهای لوکس بدون سقف معین بود و خسارت کامل پرداخت می شد.  اما در قانون جدید بیمه شخص ثالث، خودروها بر اساس معیار قیمت به دو نوع متعارف و نامتعارف تفکیک و برای جبران خسارت مالی خودروهای نامتعارف حد تعیین شد. در سالهای اول اجرای این قانون با توجه به قیمت خودروها و سقف دیه درماه های حرام عمده خودروهای وارداتی که به نوبه ای لوکس نیز خطاب می شدند در دسته خودروهای نامتعارف قرارگرفتند و داشتن بیمه بدنه برای جبران کامل خسارت هایی که به این خودروها وارد می شد الزامی شد. این قانون موجب نارضایتی عده زیادی از افرادی شد که مالک این نوع از خودروها بودند و عمدتا پس از تصادف و عدم جبران خسارت کامل خودروی خود متوجه عدم تکافوی بیمه نامه ثالث به تنهایی برای جبران خسارت خودروی خود می شدند.

تورم افسارگسیخته طی سالهای اخیر موجب این شد که در حال حاضر پس از افزایش بیش از ۲۵ درصدی نرخ خودروهای تولید داخل در سال ۱۴۰۲ اکثر این خودروها در دسته خودروهای نامتعارف قرار بگیرند . با توجه به نرخ دیه امسال که معیار شناسایی متعارف از نامتعارف است حتی جبران خسارت کامل یک خودروی متعارف در مرز ۶۰۰ میلیون تومان نیز برای بیمه گذاران راهی جز خرید بالاترین سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث را باقی نمی گذارد.

همین مسئله هزینه بیمه ثالث را درسبد خانوار افزایش داده و به طور قطع با توجه به قدرت خرید پایین مردم بخش زیادی از افراد دچار دعاوی حقوقی از ناحیه جبران مابقی مبلغ خسارت در تصادفات با خودروهای متعارف خواهند شد.

از خودروهای متعارف که بگذریم به چالش مالکین خودروهای نامتعارف اما غیرلوکس می رسیم. بسیاری از خودروهای تولید داخل امروز در دسته نامتعارف قرار گرفته اند. این افراد نیز ناگذیرند با توجه به قانون فعلی برای جبران خسارت کامل خود از بیمه بدنه کمک بگیرند .  به طور قطع این افراد هم در پرداخت حق بیمه بدنه برای خودروهای نامتعارف غیرلوکس خود دچار چالش های بسیاری خواهند شد. از آنجایی که جبران خسارت کامل این دسته از مالکین خودرو بر عهده خودشان است، تنها راه حل موجود پرداخت حق بیمه بدنه می باشد.

این شرایط به ظاهر بازار بیمه گران را رونق خواهد داد، اما از طرفی ناامیدی عمومی از خدمات بیمه و کاهش ضریب نفوذ را به همراه خواهد داشت. هرچقدر توازن قدرت خرید مردم با حق بیمه و نحوه جبران میزان خسارت به صورت کامل به هم بریزد، رکن بنیادین بیمه که اعتماد عمومی مردم به جبران خسارات کامل می باشد، دچار آسیب جدی می شود. 

حالا چه کار کنیم بهتر است؟

با توجه به توضیحات بالا تا اصلاح قانون بیمه شخص ثالث، منطقی ترین کار برای افراد درخصوص خرید بیمه شخص ثالث این است که سقف تعهدات را تا بالاترین میزان ممکن خریداری کنند. در خصوص جبران کامل خسارت نیز در حال حاضر خرید بیمه بدنه که اختیاری می باشد، باید الزاما مورد استفاده قرار بگیرد. با توجه به افزایش مبلغ حق بیمه های مورد نیاز  نسبت به سالهای گذشته پیشنهاد می گردد، از خرید اقساطی بیمه ثالث و بدنه در شرکتهای بیمه که این امکان را فراهم نموده اند برخوردار شوید. 

نکته بسیار مهم :

با توجه به تغییر نرخ دیه حتما تا بروزرسانی بیمه ثالث خود در سال جدید برای تهیه الحاقیه افزایش تعهدات مالی و پوشش راننده با نمایندگی صادر کننده بیمه خودروی خود تماس بگیرید. 

خرید بهترین بیمه بدنه

برای اینکه بتوانید بهترین بیمه نامه بدنه را تهیه کنید، نیاز است که قیمت‌های بیمه نامه را استعلام کنید. خب این کار به صورت حضوری بسیار زمان‌بر بوده و نیاز است که هزینه زیادی صرف کرد.  مجله بیمه و مردم با مشارکت نمایندگان و کارگزاران بیمه، شرایطی را فراهم ساخته اند تا همه افراد بتوانند بدون صرف انرژی و زمان و تنها با اتصال به اینترنت، بهترین بیمه را با قیمت مناسب تهیه کنند.

در حقیقت مجله بیمه و مردم شرایط استعلام و مقایسه خدمات و پوشش‌های شرکت‌های بیمه‌ای را با همکاری شبکه فروش بیمه فراهم  کرده و افراد می‌توانند بدون محدودیت زمانی و مکانی برای خرید بیمه بدنه اقدام کنند.

نظر خود را به اشتراک بگذارید

بالا

منوی کاربری:

کلید مورد نظر خود را انتخاب کنید

نماینده بیمه هستید؟

برای سفارش از سایت ابتدا باید عضو شده باشید