Logo400-2

رسانه اطلاع‌رسانی و شبکه کارآفرینی اقتصاد مردمی

بیمه و رانندگان تاکسی

بیمه و رانندگان تاکسی

یکی از بزرگترین دغدغه های هر فردی که در جامعه مشغول به انجام فعالیت‌های شغلی است، محافظت از سلامتی جسمانی، روحی و روانی در حال و آینده است. بیمه که در اصل نماد آرامش بخشی به جامعه است، می بایست زمینه ساز این آرامش به صورت فراگیر برای تمام آحاد جامعه باشد. متاسفانه رویکرد بیمه گران و فعالین نهادها و سازمان‌های گوناگون مرتبط با بیمه نتوانسته به گسترش و افزایش ضریب نفوذ این صنعت بنیادین کمک کند. رویکرد بازار محور و توجه صرفا بازاری به مسئله مسئولیت اجتماعی بیمه گری که مهمترین رسالت بیمه در جامعه است، بیمه و مردم را در تقابل با هم قرار داده است و هرکجا در جامعه صحبت از بیمه می شود شاهد اعتراضات گوناگون از جانب مردمی هستیم که تجربه تلخی از خدمات نامطلوب بیمه ای دارند. سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی تا حد امکان توانسته اند درجهت تسهیل فرآیند بیمه گری مرتبط با پرسنل خود توافقات اجرایی داشته باشند ولیکن در خصوص کیفیت ارائه این خدمات و نوآوری در آن هیچ دستاوردی حاصل نگردیده است. از این بدتر فعالین مشاغل صنفی هستند که قوانین بیمه ای و تخفیفات به همان سازمان‌ها و نهادهایی که از ظرفیت تجمیعی برخوردارند، آنها را در برخورداری از خدمات پایه بیمه ای با شرایطی که برایشان مقدور و مقرون به صرفه باشد، محروم ساخته است . یکی از بزرگترین گروه های اجتماعی که حتی از قوانین صنفی و حمایتهای قانونی اتاق اصناف نیز برخوردار نیستند، رانندگان تاکسی هستند. رانندگان تاکسی در ایران از جایگاه خوبی از لحاظ اجتماعی و مزایای شغلی برخوردار نیستند. این گروه بزرگ زیر مجموعه خدمات شهری و شهرداری ها محسوب می شوند که تحت نظارت سازمان‌های نظارت و مدیریت بر تاکسی رانی و سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری ها اداره می شوند. رانندگان تاکسی بعضا اشخاصی هستند که با توجه به بحران‌های ایجاد اشتغال در کشور و عدم داشتن سرمایه و مدرک تحصیلی متناسب به اجبار این شغل را انتخاب کرده و همین مسئله بیانگر آسیب پذیر بودن این گروه بزرگ در مقابل کوچکترین تحولات و نوسانات مالی است که از ناحیه حوادث و بیماری‌ها بعضا آنها را گرفتار می کند و آنها را از ادامه فعالیت شغلی و کسب درآمد محروم می سازد . در گذشته که تاکسی های اینترنتی پا به رقابت با ناوگان تاکسیرانان نگذاشته بودند،  رانندگان تاکسی در رقابت با مسافرکش های شخصی همواره در معرض از دست دادن مسافران خود بودند. پس از پیدایش تاکسی های اینترنتی در ابتدا رانندگان تاکسی اعتراضات گسترده ای کردند، اما تصمیم بزرگان بر ایجاد این فناوری در حوزه حمل و نقل و ایجاد تحول در نحوه بهره برداری از منافع مسافرت های درون شهری بود . از زمانی که منافع شهرداری ها در خصوص اخذ عوارض شهری از تاکسی های اینترنتی مرتفع گردید، دیگر شاهد مخالفت های سخت‌گیرانه آنها در مقابله با پدیده حمل و نقل آنلاین نبودیم. حالا رانندگان تاکسی که برای ارائه خدمات حمل و نقل باید از فیلترهای تاکسیرانی ها عبور کنند و هزینه هایی را هم برای صدور و تمدید کارت شهری بپردازند و هر شش ماه یکبار معاینه فنی انجام دهند در رقابتی نابرابر خودشان را بدون پشت و پناه یافتند. تاکسی های اینترنتی حوزه حمل و نقل درون شهری را بین خود تقسیم کرده بدون هیچکدام از آن محدودیت ها و محرومیت‌های که برای  رانندگان تاکسی وجود دارد. 

سازماندهی و یکپارچه سازی تاکسیرانی ها در بهره برداری از منافع موجود حوزه حمل و نقل موضوعی است که متاسفانه تا امروز شاهد آن نیستیم. 

بیمه و تامین امینت امروز و اطمینان از فردا نیز بزرگترین عارضه و درد این گروه بزرگ در کشور ماست . علاوه بر رانندگان تاکسی که از سال ۹۳ دیگر در خصوص خدمات بیمه پایه سرویسی دریافت نکرده اند، ما امروز شاهد کوه عظیمی از فعالین در حوزه حمل و نقل درون شهری اینترنتی هستیم که آنها نیز دچار مشکلات بیمه ای هستند . 

چرا هنوز برای این مسئله بزرگ اجتماعی که می تواند تبدیل به بحران انسانی در آینده جامعه باشد راهکاری اتخاذ نشده است . چرا رانندگان نباید از پشتوانه های کافی بیمه ای برخوردار باشند؟ 

پاسخ به این سوالات می تواند راه حل هایی را مطرح کند که درصورتی که در گفتگو با فعالین این حوزه مطالبه ای قانونی مطرح گردد، می توانیم شاهد اصلاح رویه غلطی باشیم که تا امروز سرنوشت این عزیزان را دستخوش بی تدبیری وکلای آنها قرار داده است . 

بیمه و بیمه گری باید در جهت رفع چالش‌های گروه های مختلف جامعه در هر دسته و طبقه ای قرار بگیرد . و بیمه مردمی تنها راه نجات گروه هایی هست که تا امروز بیش از آنکه از سرمایه گذاری در شرکت‌های بیمه ای برخوردار باشند، در تامین زمینه ثروت اندوزی گروه های خاص قدم برداشته اند . 

برای مثال تا به امروز چه مقدار حق بیمه ثالث صرفا از جامعه رانندگان تاکسی دریافت شده است.  آیا میزان خسارات پرداختی به جامعه رانندگان تاکسی متناسب به حجم بالای حق بیمه ای است که این گروه تا امروز پرداخت کرده اند؟!!

در پایان این مطلب مجله بیمه و مردم اعلام می کند، آمادگی ایجاد فضای گفتمان با رانندگان تاکسی در سراسر کشور را دارد و در جهت مطالبه حقوق بیمه ای آنها از هیچ تلاشی دست بر نخواهد برداشت . 

شماره تماس: 

۰۹۱۳۴۲۰۱۰۲۴

 

نظر خود را به اشتراک بگذارید

بالا

منوی کاربری:

کلید مورد نظر خود را انتخاب کنید

نماینده بیمه هستید؟

برای سفارش از سایت ابتدا باید عضو شده باشید